Thursday 17 January 2013

Rakyat Malaysia yang Prihatin...

Isnin- 14 Januari 2013

Masa balik dari sekolah, motor yang ditunggang mak saya dan saya telah rosak di tengah jalan. Tayarnya tak pancit pun. Tapi, mak saya cakap, gearnya tak nak masuk. Saya pun tak berapa nak faham sebab saya bukannya pandai bawa motor pun...Tapi setelah diperhatikan, baru kitaorang perasan yang rantai motor tu dah tak ada...Itulah puncanya motor tu tak nak hidup...Lepas tu mak saya call budak2 bengkel...sementara menunggu, kitaorang tuntun lah motor tu agak jauh gak...dalam 1 km....penat tu...dahlah baru balik dari sekolah...Tapi, problem ngan motor tu bukan point utamanya...Yang saya nak cerita kat sini ialah kebaikan dan keluhuran budi orang-orang yang prihatin nak membantu kitaorang...

-First, ialah seorang lelaki lingkunagn 20-an (bujang kot) yang memberhentikan motornya berhampiran kami serta bertanyakan masalah kami...Dia menawarkan pertolongan untuk menghantar saya ke rumah kerana rumahnya berdekatan dengan kampung saya tapi saya menolak (kerana kurang kepercayaan kepada abang tersebut)...mak saya cakap abang tu mesti berniat baik, tapi saya risau jika ia adalah sebaliknya..oleh itu, saya menolak...dan abang tersebut pun berlalu pergi...

-Second, seorang Pak imam kampung berselisih dengan kami dan bertanyakan masalah kami. mak saya cakap tak ada apa-apa masalah dan pak imam tersebut juga pergi.

-Third, seorang lelaki (lingkungan 20-an dan mungkin juga masih bujang-handsome-suara sedap-menunggang motorsikal)...
dari jauh abang tersebut memberi isyarat 'thumbs-up' sama ada kami ada masalah atau tidak...disebabkan mak saya berfikir yg abang itu berkemungkinan ialah budak2 bengkel yg mak saya call, jadi mak saya pun memberi isyarat kepada abang tersebut agar datang kepada kami...abang tu pun terus membuat pusingan u-turn dan menghampiri kami...ternyata abang tersebut bukanlah budak bengkel...dy bertanya jika motor kami ada masalah dengan minyak, dia kan belikan dahulu...tetapi, disebabkan rantai motor yang hilang, dia pun x boleh bantu apa2...dia pun pergi...

-fourth, seorang pakcik yg ingin menawarkan pertolongan tetapi ditolak oleh kami...

-fifth, seorang pakcik yg juga merupakan kenalan mak saya bertanyakan keadaan kami...dy ingin pergi memancing, oleh itu mak saya cakap kami sedang menunggu budak-budak bengkel...

kesimpulanya, rakyat Malaysia ni semuanya baik2...sepanjang tempoh tersebut, terdapat juga pemandu2 yg ingin membantu (berkemungkinan) tetapi mereka hanya memperlahankan kereta tetapi tidak berhenti..ada juga yang hanya memberi 'hon'...

apa-apapun   terima kasih kepada makhluk-makhluk llah yang sudi memberikan bantuan kepada kami ketika dalam kesukaran...

No comments:

Post a Comment